Nyári tábor a Pásztói Múzeumban

Július 13. és 17. között minden nap 30 általános iskolás gyerek nyüzsgött a Pásztói Múzeumban: hagyományos napközis táborunkat tartottuk.

A hét minden napja más kalanddal várta a gyerekeket, akik csapatokban küzdöttek meg az állandó és időszaki tárlatainkhoz kapcsolódó kihívásokkal. Szőttünk pókhálót, tornasorba állítottuk jégkorszaki ismerőseinket, madárhangokkal ismerkedtünk, társasjátékokat készítettünk. Jól elfáradtunk a gyalogtúrán, amikor Mátrakeresztesnél felkapaszkodtunk a Mocsárbükki-rétre, hogy egy körtúrát téve végül bebújjunk a Vidróczki barlangba. Budapesten is jártunk, ahol a Magyar Természettudományi Múzeumban búvárkodtunk. A hét csúcspontja az egész napot kitöltő lovagi próba volt, amit kiállva a fiúk lovaggá, a lányok úrhölggyé válhattak. Ennek kellékeit természetesen ők maguk készítették el.

Köszönjük az iskolai közösségi szolgálatot teljesítő és szakmai gyakorlatos diákok, és nyári diákmunkásaink segítségét! Jövő nyáron is várjuk a gyerekeket!

Gherdán Katalin

Bringázz velünk a múltba! Most a szurdokpüspöki volt kovaföldbányához.

Október 4-én vasárnap délután a Pásztói Múzeum ismét egy kerékpáros túrát szervezett abból a célból, hogy városunk környékének földtörténeti nevezetességeit élményszerű módon mutassa be.

A kerékpárosok Szurdokpüspökin át kerekeztek a néhai bányához, melyet a 19. század végétől 1989-ig műveltek. A bányában feltáruló kovaföld, vagy diatomit (de nevezik még hegyilisztnek, vagy parafakőnek is) 14 millió évvel ezelőtt egy tóban ülepedett le. Ekkor a mátrai ősvulkán működése átmenetileg szünetelt, egyes részei megsüllyedtek, ahol tómedencék alakultak ki. A tavak vizében különösen jól érezték magukat az egysejtű kovamoszatok. Az ő vázaik milliárdjaiból épült fel a kovaföld tömege.Ezt az anyagot főleg könnyűbeton készítéséhez lehet alkalmazni, mivel kiváló hő- és hangszigetelő. Erős robbanószereket is fel lehet vele itatni, ezért a hadiiparban is használják.

Az egysejtű algákon kívül csigák, növények és gerinces állatok maradványait is lehet találni a kovaföld réteglapjain. Kirándulásunk során növényi lenyomatokat és csigákat, valamint feketén csillogó opalitot találtunk. Csontmaradványok előkerüléséhez már nagyobb szerencse kell. A bányában talált kapafogú őselefánt és ősorrszarvú állkapcsokat a Pásztói Múzeum Évmilliók üzenete Nógrádban c. kiállításában lehet megtekinteni.

Legközelebbi túránkat tavaszra tervezzük. Erről az érdeklődőket időben tájékoztatjuk.