Múzeumpedagógia

Múzeumpedagógiai programjaink célja, hogy a gyerekek játékosan és ne kötelezőérvénnyel „tanulják” meg az átadott ismeretanyagot. A játékkal megszerzett tudás jobban megmarad mind a kisebb, mind a nagyobb tanulók fejében és az élményekkel tarkított órára könnyebben tudnak visszaemlékezni.

Legfőbb célunk a múzeum természetes, műemléki, strukturált gyűjteményi adottságainak kihasználása és beépítése az oktatásba, valamint az egész életen át tartó tanulás folyamatába, Pásztó történelmének - „A ciszterci rend története a középkorban” című kiállítás,Oskolamester háza, a középkori ciszterci templom romjai, az üveghuta és kovácsműhely - , a történelmi városrésznek - Pásztói évszázadok című helytörténeti kiállítás - , megyénk földtörténetének - Évmilliók üzenete Nógrádban című kiállítás- ,  természetes erdeink védett és gyakori növényzetének – Fűtől-fáig című fotókiállítás - és három kiemelkedő személyiségének - Dr. Rajeczky Benjamin, Csohány Kálmán és Gaál István - megismertetése.

A 2011-ben megvalósított infrastrukturális fejlesztésnek köszönhetően a múzeumpedagógiai foglalkozásaink már a pinceszinten és a földszinten kialakított múzeumpedagógiai oktatótermekben valósulhatnak meg és az oktatáshoz, a tanításhoz nagy segítséget nyújt a tanulmányi raktár, amely bemutatja a múzeum eddig elrejtett gyűjteményi anyagát.

 

Múzeumpedagógiai munkásságunk elismeréseként a Pásztói Múzeum 2009-ben elnyerte az Oktatási és Kulturális Minisztérium, valamint a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumok Oktatási és Képzési Központja által a „Legjobb Múzeumpedagógiai kezdeményezés” kategóriában kiadott Országos Múzeumpedagógiai Nívódíjat.

A Múzeumpedagógiai Nívódíj sorsáról döntő kuratórium kezdeményezésünkről a következőképpen vélekedett:

"Komplex foglalkozássorozat, amelynek keretében a hét minden napján tematikus napokat bonyolított le a múzeum. Délelőtt az óvodás, délután a kisiskolás csoportokat várták foglalkozásokkal. Jól felépített program, mely kitekintéssel volt az állandó kiállítás és a gyűjtemény fő hangsúlyaira. Ehhez három korosztály számára foglalkoztató füzetsorozatot adtak ki. Az állandó kiállítás egységeinek három korosztályra történő adaptációja példaértékű. Egészséges arányban ötvözi a múzeumi környezetben és az azon kívül is megoldható feladatokat."