Múzeumpedagógiai foglalkozások az „Erdők-mezők virágai a Cserháttól a Bükkig” c. kiállításhoz kapcsolódóan
A 2024-ben elkészült, interaktív elemekkel kiegészült fotókiállítás a botanika világába kalauzolja a gyerekeket. Játékos formában megismerkedünk a növények családfájával, szűkebb és tágabb környezetünk növényvilágával. Elmélyedünk a névadások rejtelmeiben, a rovarok és növények titkos kapcsolatát kutatjuk. Valamennyi modul tartalmaz szabadtéri programelemet, ahol élő növényekkel is megismerkedünk. A foglalkozások a témához kötődő alkotómunkával zárulnak.
Időtartam: 90 perc, javasolt korosztály: általános iskola, középiskola. Óvodás csoportok számára a lenti programelemekből válogatunk össze egy rövidebb játékos, ismeretterjesztő foglalkozást.
Jelentkezés és további információ: 32/460-194, info@pasztoimuzeum.hu
Választható modulok
Minek nevezzelek?
Foglalkozásunk középpontjában a névadás áll: honnan erednek növényneveink, milyen jellegzetességet emelnek ki. Szóba kerülnek hiedelmek, mondák, mitológiai történetek, és megismerkedünk néhány „állati” növénnyel. Közben játékosan megismerkedünk a növények felépítésével, elsajátítjuk a legfontosabb morfológiai ismereteket és kifejezéseket. A tanultakat a gyakorlatban is alkalmazzuk: a romkertben névadós játékot játszunk, majd beszélgetünk a tudományos elnevezés szükségességéről. A foglalkozás végén vicces illusztrációt készítünk vegyes technikával egy érdekes nevű növényhez.
Tavaszi zsongás
Az erdők és mezők tavaszi növényeivel ismerkedünk meg. Beszélünk a raktározó szervek, a hagymák, gumók, gyöktörzsek jelentőségéről, a rovarok és a növények sokrétű kapcsolatáról. Megtudjuk, mi az a hangyakalács, mire jó a mimikri, meddig ér el a pödörnyelv, és hogy minden zümmögő veszélyes-e. Megfigyeljük a romkertben a virágokra érkező beporzókat, a méhecskehotel körül sürgölődő rovarokat. A foglalkozás végén poszméhes ügyességi játékot vagy hazavihető méhecskehotelt készítünk.
A virágtól a termésig
Szabadtéri megfigyelést és növénygyűjtést követően a virágok felépítésével ismerkedünk meg. A gyűjtött növények és a kiállítás fotói alapján megfogalmazzuk a virágok közti hasonlóságokat és különbségeket. Csoportosítunk, rendszerezünk, terméseket vizsgálunk. Megfigyeljük, milyen hatással van a fényviszonyok változása a virágok nyílására. A foglalkozás végén muffinpapírból vagy gyöngyökből virágképet készítünk.
A Cserhát, a Mátra és a Bükk vadvirágai
A domb- és hegyvidékek jellegzetes növénytársulásait, gyakori, különleges és védett növényfajait ismerjük meg. A természetes növényzet kontrasztjaként megvizsgáljuk a romkert erősen zavart élőhelyét. Fajlistát készítünk, számolunk, cönológiai becsléseket végzünk. A foglalkozás végén a szabadban landart alkotást készítünk, illetve virágmintás medált dekupázsolunk.
Botanikumok és mineráliák
A múzeum gyűjteményében található fosszilis növényeket és ma élő rokonaikat tanulmányozzuk. Közben játékosan megismerkedünk a növények családfájával, a trópusi és a mérsékelt övi flóra jellemző tagjaival. A hazai mediterrán flóraelemek mellett jégkorszaki reliktumok is a palettára kerülnek. Modellek segítségével megvizsgáljuk az egyszikű és kétszikű növények szárát, mikroszkóp alatt pedig leveleik felépítését vesszük szemügyre. A foglalkozáson „növénylenyomatot” készítünk gipszből, amit a program végén kifestünk.