Rajzpályázati felhívás

A Pásztói Múzeum új, „Erdők-mezők virágai a Cserháttól a Bükkig” című interaktív fotókiállításához kapcsolódóan rajzpályázatot hirdet óvodásoknak, általános és középiskolás diákoknak. Célunk az, hogy a gyerekek megismerjék a növények világát, rácsodálkozzanak a virágok szépségére, észrevegyék a formák, színek változatosságát. Az állatokkal ellentétben a növények nem szaladnak el, van idő alaposan szemrevételezni őket. Ha jól figyelünk, rájövünk: korántsem unalmas élőlények, sőt a közönségesnek tűnő „gazok” is tartogatnak érdekességet!

Beérkezési határidő: 2025. március 31.

Az alkotásokat személyesen vagy postai úton várjuk az alábbi címre: Pásztói Múzeum (3060 Pásztó, Múzeum tér 5.). A művek hátulján az alábbi adatokat kérjük feltüntetni: Név, iskola, osztály, felkészítő tanár neve és elérhetősége (email, telefon). Kizárólag kézzel készített alkotásokat várunk!

A legszínvonalasabb művek alkotóit ajándékcsomaggal díjazzuk. Eredményhirdetés a júniusi Múzeumok Éjszakáján történik. A nyerteseket a megadott elérhetőségeken külön is értesítjük a díjátadó időpontjáról. A beérkezett munkákból április és május folyamán kiállítást rendezünk a múzeum épületében.

További információ: Bócsó Anita (pasztoimuzeum@gmail.com, 20/230-4185, 32/460-194)

 

Óvodás korosztály: Virágverseny

Van egy kedves mese a növényekről, virágokról Molnár Andrea Mesék a természetről c. könyvében. A „Virágverseny” című történet a virágok közötti vetélkedésről szó: szépségversenyt rendeznek, hogy kiderüljön, melyikük a leggyönyörűbb. Itt olvashatod el: https://tkcsipke.blogspot.com/2014/09/variaciok-16.html

Feladat: Rajzold le a szépségverseny győztesét, a bogáncsot legszebb „ruhájában”, világító szentjánosbogarakkal körülvéve! A4-es lapra dolgozz, a technika szabadon választható!

 

Alsó tagozat (1.4. osztály): Boldogasszony papucsa

A Magyarországon élő legszebb és legkülönlegesebb orchidea a „boldogasszony papucsa” névre hallgat. Ez a növény színével, illatával magára vonja a beporzó rovarok figyelmét, akik bőséges, édes nektárt remélnek a virágokban. De csalódniuk kell: nektár helyett csakhamar a sárga színű, papucs-szerű mézajak csapdájába esnek. Mivel kijutni csak egyféleképpen lehet, a pórul járt rovarok elvégzik a beporzás feladatát is. Videó a növényről és a folyamatról: https://www.youtube.com/watch?v=0IX2F-0fMY4

Feladat: Rajzold le, hogyan porozzák be a rovarok ezt a növényt! Nálunk jellemzően bányászméhek (Andrena sp.) végzik el a munkát, így őket is szerepeltesd a képen! Az alkotást A4 méretben készítsd el. Választható technika: színes ceruza, zsírkréta, pasztellkréta, festés.

 

Felső tagozat (5-8. osztály): Állati növénynevek

A hazai növények között néhány igen érdekes névre hallgat. A régi emberek jó megfigyelők voltak, és nem voltak híján a humornak sem. Csavaros észjárásukról és botanikai ismereteikről számos, találó elnevezés tanúskodik. A grafikától sem idegen a humor műfaja: biztosan hallottál már a karikatúráról, aminek sajátossága épp a gúnyos, eltúlzott, egyes részleteket felnagyító, eltorzító ábrázolásmód.

Feladat: Készíts humoros rajzot növénynevekhez! A növényt igyekezz a valóságnak megfelelően ábrázolni, de viccesen emeld ki azt a jellegzetességét, amire a neve utal. (Hasonló példákat találhatsz pl. Kenéz Árpád: Állati növénykert c. könyvében). Válassz ki 3 növényt az alábbi felsorolásból, és rajzold meg őket egy A4-es lapra (azaz mindhárom rajz egy lapon szerepeljen)! A technika szabadon választható, egyetlen megkötés van: kézzel rajzolj.

Választható növények: borsos varjúháj (Sedum acre), keskenylevelű békakorsó (Berula erecta), közönséges cickafark (Achillea millefolium), ebszékfű (Tripleurospermum inodorum), négylevelű farkasszőlő (Paris quadrifolia), ördögszekér (Eryngium campestre), struccpáfrány (Matteuccia struthiopteris), madárfészek (Neottia nidus-avis), édeslevelű csüdfű (Astralagus glycyphyllos)

A növénynevek eredetével kapcsolatban az alábbi kiadványokat forgathatod:

  • Vörös Éva: A magyar gyógynövények neveinek történeti-etimológiai szótára (Debrecen, 2008). Elektronikus változata elérhető a MEK honlapján: https://mek.oszk.hu/06400/06424/
  • Rácz János: Növénynevek enciklopédiája (Tinta Könyvkiadó, 2013)

 

Középiskola (9-13. osztály): A rózsa mint jelkép

„Az ember kultúráiban kevés olyan élőlény van, amely tíz-tizenkét ezer éven keresztül benne maradt a civilizációban – a rózsa az egyik e kevesek között. A legkülönbözőbb korokban, területeken és funkciókban jelenik meg újra és újra, makacsul kíséri végig az ember útját térben és időben” – írja Géczi János A rózsa labirintusa c. könyvében. Gazdag és összetett jelentést hordozó jelkép a rózsa: az irodalom, népköltészet sokszor megénekelt virágáról általában valamely nemesített változat jut az eszünkbe, pedig egyszerű rokonaik is köztünk élnek: ezek a vadon élő rózsafajok, a mai nemes fajták ősei.

Feladat: a gyepűrózsa (Rosa canina) ábrázolásából kiindulva mutasd be, milyen jelentéstartalmakat hordoz a szimbólummá vált nemes rózsa. Elvont fogalmak, történelmi események egyaránt szerepelhetnek a képen.  Alkotásodat A3 méretben készítsd el. Választható technikák: festés, pasztellkréta, színes ceruza.